“Dohatsu bakegileak, Jainkoak seme-alabatzat hartuko baititu”.
Garaziko
San Frantses Xabierekoa eta Iratiko Salbatore parropiek gogo onez hartu zuten
ATXIK BERRITUZ bakearen aldeko Kolektiboak luzatu gomita, eta gisa hortan
antolatua izan da gogoeta eta otoitz gaualdi bat bakearen alde Euskal Herrian
eta mundu osoan.
Kolektiboaren
ordezkariek hauxe adierazi dute: "Hau da, armagabetzearen eguna eta
gero, antolatzen dugun lehen gaualdia. Gure Herriaren historiaren orrialde
mingarri bat itzulia izan da joanden apirilaren 8an. Gutarik ainitz, apez
berdin laiko, han ginauden, Jesusen Elizaren lekuko, beste milaka bakegile eta
beilarien artean. Armagabetzea ezinbesteko urratsa zen bake eta
ber-lokarritzearen bidean. Bizkitartean, helmugatik urrun gaude oraino !
Hainbat urrats eman beharrak ditugu oraino, mingarriak ere, bainan aldi berean
askatzaileak eta salbatzaileak ! Bizia galdu dutenen familiak – izanik
ETAren biktima, edota GAL eta segurtasun indarren biktima – 340 presoak eta
hauen familiak, erbesteratuak, oihuka daude justizi eta ezagutza gosez. Hauek
guziak ditugu gogoan gaur hemen gisa berezi batez. »
80
bat presuna bildu dira Donibane Garaziko elizan 2017ko maiatzaren 21ean
bakearen alde otoitz egiteko eta lekukotasunak entzuteko : Emile Martin Bagoaz
Batasunaren ordezkariarena, Yvonne Florès preso baten amarena, Stéphane
Etchegaray 2016ko abendoaren 16an Luhuson zegoen « bake
artisaua »rena.
Beñat
Amestoy tokiko apez kargudunkideak egin du ongietorria partehartzaile guzieri
eta berak du ere egin homilia Jondoni Matiuren Zoriontasunen ebanjelioa (5,
1-13) gora-irakurri ondoan.
Parrokiako
abesbatzak, Jean Larrieu-ren gidaritzapean eta Maritxu Sahores organolariaren
laguntzarekin, gaualdiko kantuak edertu ditu.
Eta
molde egokian bururatu da gaualdia bakezko eta haurridetasunezko hurrupaldi
goxo batekin.
« Heureux les artisans
de paix, car ils seront appelés fils de Dieu ».
Les
paroisses Saint François-Xavier en Garazi – Saint-Jean-Pied-de-Port et Saint
Sauveur d'Iraty – Saint-Jean-le-Vieux ont répondu favorablement au collectif de
Chrétiens pour la paix en Pays Basque, Atxik Berrituz d'organiser une soirée de
prière en faveur de la paix au Pays Basque et dans le monde.
Comme l’a rappelé un des membres
d’Atxik Berrituz, « c'était la première soirée que nous organisions après le
désarmement de l'ETA. Une page douloureuse de l'histoire de notre Pays a été
tournée en cette journée du 8 avril où nombre d'entre nous, prêtres et laïcs,
témoins de l'Eglise de Jésus, étions présents au milieu de milliers de pélerins
et artisans de la paix. Le désarmement représentait certes une étape majeure
sur le chemin de la paix et de la réconciliation. Pour autant, nous
sommes loin d'être au bout du chemin ! D'autres étapes se présentent devant
nous, encore douloureuses, mais aussi en même temps libératrices et
salvatrices: les familles des victimes défuntes – les victimes de l'ETA, et les
victimes du GAL et des forces de sécurité – les 340 prisonniers basques et
leurs familles, les éxilés, crient justice et reconnaissance. C'est à eux tous
que nous pensons particulièrement ce soir !
Environ
80 personnes étaient présentes en l'église de Garazi le 21 mai 2017 pour prier
pour la paix et écouter les témoignages d'Emilie Martin de Bagoaz ; d’Yvonne
Florès, maman d’un prisonnier et de Stéphane Etchegaray, un des « artisans
de la paix » présent le 16 décembre 2016 à Louhossoa.
C’est
l'abbé Benat Amestoy, un des prêtres de la paroisse qui a accueilli les
participants et prononcé l’homélie après la proclamation des Béatitudes
dans l’évangile selon saint Matthieu 5,
1-13.
La
chorale paroissiale de Garazi dirigée par Jean Larrieu a rehaussé les chants de
cette veillée accompagnée à l’orgue par Maritxu Sahores.
Le
verre de la paix et de l’amitié a naturellement conclu cette soirée.
Jesu Kristoren Berri Ona Jondoni Matiuren liburutik 5,
1-13
Jendaldea ikustean,
Jesus mendirat igan zen.
Jarri
zelarik, dizipuluak hurbildu zitzaizkion.
Orduan,
irakasten hasi zitzaioten :
Dohatsu
bihotzez behartsu direnak,
heiena baita
zeruetako erresuma.
Dohatsu
atsegabean direnak,
Jainkoak
kontsolatuko baititu.
Dohatsu
eztiak,
Jainkoak
hitzeman lurraren jabe izanen baitira.
Dohatsu
Jainkoaren nahia egin gose eta egarri direnak,
Jainkoak
asea emanen baitiote.
Dohatsu
urrikalkorrak,
Jainkoa
urrikalduko baitzaiote.
Dohatsu
bihotz-garbiak,
Jainkoa
ikusiko baitute.
Dohatsu bakegileak,
Jainkoak seme-alabatzat hartuko baititu.
Dohatsu Jainkoaren nahia egiteagatik
gaizki erabiliak, Jainkoa errege baitute.
Dohatsu zuek, laidostatzen eta gaizki erabiltzen
zaituztetenean,
zernahi gaixtakeria gezurrez erranen dutenean
zuetaz, neregatik.
Bozkaria eta
loria zaitezte, handia baita zuen saria zeruetan;
alabainan, zuen aitzineko profetak hola erabili
zituzten.
Évangile de Jésus Christ selon saint
Matthieu 5, 1-13.
En
ce temps-là, voyant les foules, Jésus gravit la montagne. Il s’assit, et ses
disciples s’approchèrent de lui. Alors, ouvrant la bouche, il les enseignait.
Il disait : « Heureux les pauvres de cœur, car le royaume des Cieux
est à eux. Heureux ceux qui pleurent, car ils seront consolés. Heureux les
doux, car ils recevront la terre en héritage. Heureux ceux qui ont faim et
soif de la justice, car ils seront rassasiés. Heureux les miséricordieux, car
ils obtiendront miséricorde. Heureux les cœurs purs, car ils verront Dieu.
Heureux les artisans de paix, car ils seront appelés fils de Dieu. Heureux ceux
qui sont persécutés pour la justice, car le royaume des Cieux est à
eux. Heureux êtes-vous si l’on vous insulte, si l’on vous persécute et si
l’on dit faussement toute sorte de mal contre vous, à cause de moi. Réjouissez-vous,
soyez dans l’allégresse, car votre récompense est grande dans les
cieux ! »
ATXIK BERRITUZ gaualdia – DONIBANE
GARAZI - 2017-05-19
"ATXIK BERRITUZ" kristau
Kolektiboa sortu zen 2012ko azaroan, Aiete-ko Nazioarteko Konferentziaren
urteburukari, Konferentziak eta ETA erakundeak hartu erabaki historikoak
bakeari zabaldu bideari jarraipena emaiteko gogoarekin.
ATXIK BERRITUZ Kolektiboaren ekimena
(edo iniziatiba), gizarte zibilak bake prozesuaz jabetzeko daraman dinamikan
kokatzen da. Alabaina, gure ustea da kristau komunitateak, gizarte zibilaren
partalier denaz geroz, baduela berariazko ekarpena egiteko prozesu hau
aintzinarazteko.
Gure egitatea, erronka edo estrategia
politiko guziei begira, mendekotasunik gabekoa da, eta debekatzen diogu gure
buruari presunen edo gertakarien ebaluazio moralean sartzea.
Gure egikundearen helburua da hautsi
lokarria ber-lotzea, gatazka aldian eta hunen ondorioz jarri hisia ezabatzeko
asmoz. Hori du erran nahi "Adiskidetzea"k. Xedea da
harremana, edo lokarria, ber-abiaraztea, hisia haizatzeko. Nelson Mandela-k
zioen: "Baketzeak (adiskidetzeak), legezko mugak baino haratagoko
prozesu izpiritual bat eskatzen du. Jendeen bihotzetan eta gogoetan gauzatu
behar da."
Hortarako
baitezpadakoa da lehen lehenik gure begirada aldatzea bai presuneri begira, bai
iraganari begira: gure hizkera berezian, hori deitzen dugu
"bihotz-berritzea". Lehenik eta oroz gainetik kondutan hartu beharrak
dira presunak, gizabanakoak, Presuna Bera; eta hau hurbilketa ahalik eta
"orekatua" eta zuzena, gatazkaren protagonista desberdineri
dagokionez.
Bakea
ez da xoilik gerlaeza. Bakearen eremua ainitzez zabalagoa da, indarkeriaren
eremua gerlarena baino ainitzez zabalagoa delako. « Bakea ez da hitz hutsa,
jarrera bat baizik » dio bolikostar erran zahar batek. Ez da aski
bake-gizon-emazte girela goraki aitortzea. Bakea, eguneroko bizian obratu
beharreko gauza da. Bakea aktibotasuna da, ez pasibotasuna. Eguneroko
elkarrekintza guzietan pratikatzen den engaiamendua da. Gure eguneroko
urratsetan deituak gira bakearen aldeko gure barne-jaidura lantzera, Frantses
Aita Sainduak Jubileu urtean agertu Urrikalmenduaren izpirituak bultzaturik.
Bide
hortarik eta izpiritu hortan antolatu ditugu hamar bat ekitaldi Ipar Euskal
Herrian gaindi Elizaren azpi-egiturak erabiliz, bereziki parropiak. Gaur
Garaziko San Frantses Xabierekoaren parropian gaude.
Hau
da, armagabetzearen eguna eta gero, antolatzen dugun lehen gaualdia. Gure
Herriaren historiaren orrialde mingarri bat itzulia izan da joanden apirilaren
8an. Gutarik ainitz, apez berdin laiko, han ginauden, Jesusen Elizaren lekuko,
beste milaka bakegile eta beilarien artean. Armagabetzea ezinbesteko urratsa
zen bake eta ber-lokarritzearen bidean.
Bizkitartean,
helmugatik urrun gaude oraino ! Hainbat urrats eman beharrak ditugu
oraino, mingarriak ere, bainan aldi berean askatzaileak eta
salbatzaileak ! Bizia galdu dutenen familiak – izanik ETAren biktima,
edota GAL eta segurtasun indarren biktima – 340 presoak eta hauen familiak,
erbesteratuak, oihuka daude justizi eta ezagutza gosez. Hauek guziak ditugu
gogoan gaur hemen gisa berezi batez.
Eta
Jean-Pierre Massias-en hitz hauekin bururatzen dut sar-hitz hau : « Armagabetzeak
ez du euskal problematikak sortu gai guzien konplexutasuna desargertarazten.
Erronka nagusienetarik hau da: nola ber-eraiki bizikidetza molde bat ?
Memorien gatazka bat sortuko da, aitorpenen lehia bat. Egia, justizia
transizionala, hainbat taburen harroaldia izango dira Euskal gizartearen
ber-adiskidetzearen bidean ezinbesteko urratsak. Mingarria izango da alderdi
guzientzat. Hortara prestatu behar dugu. »
Prest
egon behar dugu erronka berri huni buru egiteko !
SOIREE "ATXIK
BERRITUZ" – SAINT-JEAN-PIED-DE-PORT - 19-05-2017
Le Collectif de chrétiens en Pays
Basque « ATXIK BERRITUZ » [Tenir en (se) renouvelant] a été
créé en novembre 2012, à la faveur de l'anniversaire de la Conférence
Internationale d'Aiete, avec la volonté de s'engager dans le chemin de la paix ouvert par la Conférence et la décision historique de
l'ETA d'abandonner la lutte armée.
La démarche d’ATXIK
BERRITUZ s'inscrit dans la dynamique d'appropriation du processus de paix par la société civile. Nous
considérons, en effet, que la communauté chrétienne, pour autant qu'elle
participe de la société civile, a une contribution spécifique à apporter dans
l'évolution de ce processus.
Notre action est totalement
indépendante de tout enjeu ou stratégie politiques et elle s’interdit tout
jugement moral sur les personnes ou les événements. Elle vise à renouer le lien
brisé en vue d'abolir la haine instaurée pendant le conflit et par les
conséquences du conflit. C'est ça le sens de la "réconciliation". Ce
dont il s'agit c'est de travailler à renouer la relation pour évacuer la haine.
Nelson Mandela disait: "La réconciliation est
un processus spirituel qui requiert plus qu'un cadre légal. Elle doit se
réaliser dans les coeurs et les esprits des gens".
Pour cela, il convient donc avant tout
de changer notre regard à la fois sur les personnes et sur
le passé: c'est ce que nous appelons dans notre langage la conversion. Considérer d'abord et avant tout les personnes, les
individus, La Personne; et ceci dans une approche que nous
souhaitons la plus "équilibrée" et équitable possible auprès des
différents protagonistes du conflit.
La paix n'est pas seulement l'absence
de guerre. Le champ de la paix est beaucoup plus vaste, car le champ de la
violence est beaucoup plus vaste que celui de la guerre. "La paix n'est
pas un vain mot, c'est un comportement", dit un proverbe ivoirien. Il
ne suffit pas de clamer haut et fort qu'on est un homme et une femme de paix.
Il faut le traduire sur le terrain au quotidien. La
paix est active, et non passive. C'est un engagement qu'il nous est
donné de pratiquer dans tous nos inter-échanges quotidiens. C'est chaque jour
de notre vie qu'il nous revient de travailler sur notre disposition
intérieure au regard de la Paix, à la lumière de l'esprit de Miséricorde
tel que défini par le pape François.
C'est dans cet esprit que
le Collectif a organisé une dizaine de rencontres à travers le Pays Basque en
s'appuyant sur les infrastructures de l'Eglise, notamment les paroisses. C'est
ce soir le tour de Saint François Xavier en Garazi.
C'est la première soirée
que nous organisons après le désarmement de l'ETA. Une page douloureuse de
l'histoire de notre Pays a été tournée en cette journée du 8 avril où nombre
d'entre nous, prêtres et laïcs, témoins de l'Eglise de Jésus, étions présents
au milieu de milliers de pélerins et artisans de la paix. Le désarmement
représentait certes une étape majeure sur le chemin de la paix et de la
réconciliation.
Pour autant, nous sommes
loin d'être au bout du chemin ! D'autres étapes se présentent devant nous,
encore douloureuses, mais aussi en même temps libératrices et salvatrices: les
familles des victimes défuntes – les victimes de l'ETA, et les victimes du GAL
et des forces de sécurité – les 340 prisonniers basques et leurs familles, les
éxilés, crient justice et reconnaissance. C'est à eux tous que nous pensons
particulièrement ce soir !
Et je termine par ces mots
de Jean-Pierre Massias qui nous renvoient à notre responsabilité aujourd'hui: "Ce
désarmement ne fait pas disparaître la complexité des thèmes soulevés par la question
basque. Notamment, comment rétablir une forme de vivre ensemble ? Il va y avoir
un conflit des mémoires, une concurrence des récits. La grande question de la
réconciliation dans la sociéte basque passe par la vérité, par la justice
transitionnelle, la remise en cause d'un certain nombre de tabous. Cela sera
douloureux pour tous les camps. Il faut s'y préparer."
Nous ne devons pas manquer
d'être présents à ces rendez-vous !
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